Demokratisk designtanke bakom Doros nya storsatsning

Demokratisk designtanke bakom Doros nya storsatsningMed den nya hemtelefonen NeoBio har Doro valt att inspireras av den svenskamöbeljätten IKEA:s fotspår. Sofistikerad design och hög funktionalitet till ettlågt pris är grundidén som Doro tagit fasta vid i utvecklandet av NeoBio.Dessutom kan användaren själv påverka telefonens utseende.NeoBio är en ny trådlös hemtelefon som designats med en tydlig skandinaviskprägel. Utgångspunkten i formgivningsarbetet har varit att utveckla en telefonsom kombinerar enkla, rena linjer och färger med mjukhet och mycket känsla.Förutom formgivningsarbetet har en viktig del i arbetet varit att säkerställaatt NeoBio-telefonerna får ett pris som är attraktivt för de flesta.- Vår ambition har varit att ta fram en riktigt bra hemtelefon som äriögonfallande med en design som kan förändras för att matcha den övrigainredningen. Med NeoBio har vi lyckats ta fram en produkt som är både snygg ochbekväm att använda, men som inte kostar skjortan, säger Fredrik Forssell,marknadschef på Doro. Förutom formen, kännetecknas NeoBio av möjligheten att sätta sin egen prägel påtelefonen genom att applicera så kallade ”skins” på basenheten. Till allamodeller förutom den enklaste medföljer två skins i olika mönster och färger,framtagna av den unga lovande illustratören Lina Ekstrand. Skinsen  möjliggörförändring och anpassning i heminredningen enkelt eftersom de snabbt och lättkan tas av och sättas på.  - Att kunna anpassa sin hemtelefon till hemmets övriga inredning är något som vitror mycket på och i framtiden vill vi ta konceptet ett steg längre genom attlåta användarna designa sina egna skins. På så vis understryks också grundidénmed NeoBio - att den ska vara en personlig heminredningspryl, snarare än entraditionell telefon, säger Fredrik Forssell.Doro NeoBio kommer i några olika versioner, från den enklaste modellen NeoBio10, utrustad med de nödvändigaste funktionerna som telefonbok och nummerminne,till den mest avancerade NeoBio 45r, som har färgdisplay och inbyggdtelefonsvarare. Färger och texturer varierar mellan de olika modellerna. Tillexempel finns NeoBio 10 i en skandinaviskt vit och ljus naturbeige färg, medanNeoBio 40 och NeoBio 45r kommer i en sober svart färg med gummikänsla påhandenhetens framsida, och högpolerad blank baksida. Extra handenheter går attköpa och koppla till. NeoBio säljs i elektronikbutiker i hela landet från slutetseptember och kostar mellan cirka 200 kronor och cirka 500 kronor beroende påmodell. Läs mer om Doro NeoBio på www.doro.se. För snabb nedladdning av bilder klickahär .För ytterligare information vänligen kontakta:Fredrik Forssell, Marknadschef på Doro, telefon 046 280 50 80, e-postfredrik.forssell@doro.comCamilla Nilsson, Marknadskommunikationsansvarig, Consumer Products, telefon 0706988 265, e-post camilla.nilsson@doro.seFör produkttester vänligen kontakta:Daniela Rogosic, Sund Kommunikation, e-postdaniela.rogosic@sundkommunikation.se, telefon 0733 45 67 41Om DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomtre affärsområden; Home Electronics, Business Electronics och Care Electronics.Bolagets produkter säljs i över 30 länder världen över via en radåterförsäljare, däribland elektronikbutiker, onlinebutiker ochspecialåterförsäljare. 2006 omsatte bolaget 433 MSEK. Doro-aktien är noterad påStockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com.