Doro säljer dotterbolag i Australien

Doro säljer dotterbolag i AustralienSom tidigare meddelats, och i enlighet med Doros inriktning mot ett renodlatproduktbolag, har Doro Australia Pty Ltd idag sålts. Köpare är Westan Pty Ltdsom samtidigt tar över distributörs- och licensrättigheterna för varumärkenaDoro och Audioline i Australien och Nya Zeeland. Westan verkar idag inom IT- och elektronikbranschen och omsätter ca 60 MAUD (ca350 Mkr). I och med övertagandet av Doro Australia kommer Westan att göra en satsning påDoros produktprogram. Doro har i bokslutet för 2006 gjort erforderligareserveringar för en mindre förlust och kostnader i anslutning till avyttringen,varför resultatet inte påverkas för 2007. Kassaflödet påverkas positivt med ca10 Mkr.-	Affären följer vår plan att fokusera på den europeiska marknaden och skapa ettrenodlat produktbolag. Genom försäljningen av den australiensiska verksamhetenminskar vi vår riskexponering och får samtidigt möjligheter till produkt- ochlicensintäkter, säger Rune Torbjörnsen, VD för Doro.Westan övertar Doros verksamhet som omsätter cirka 60 Mkr och har 19 anställda.Uppgörelsen med Westan innebär att Doro kommer att få ersättning för såldaprodukter samt licensintäkter för varumärkena Doro och Audioline. För övrig information vänligen kontakta: VD Rune Torbjörnsen, telefon: 0733 730 770, E-post: rune.torbjornsen@doro.se CFO Stefan Sjölin, telefon: 046-280 50 62, E-post: stefan.sjolin@doro.seOm DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomfyra business units; Home Electronics, Luba Sports Electronics, BusinessElectronics och Care Electronics. Bolagets produkter säljs i över 30 ländervärlden över via en rad återförsäljare, däribland elektronikbutiker,onlinebutiker och sportbutiker. 2006 omsatte bolaget 433 MSEK. Doro-aktien ärnoterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com