Doro satsar på IP-telefoni för företag

Doro satsar på IP-telefoni för företagAllt fler ringer med IP-telefoni, inte minst på jobbet. Ökad Internet-kapacitetoch en allt mer mogen IP-teknologi har skapat möjligheter för nyaIP-telefoniprodukter. Doro lanserar nu två serier i en ny generationIP-telefoniprodukter som riktar sig till såväl den mindre arbetsplatsen ellerhemmakontoret, som till större företag.Doros två nya serier - ip500-serien och ip800-serien - är speciellt framtagnaför professionella användare på arbetsplatser och kännetecknas av lätthanterligaprodukter som kombinerar ergonomi med avancerad ljudteknik, så kallatErgonomiskt Ljud™. ip500-serien - smarta allt-i-ett lösningar för den mindre arbetsplatsenip500-serien består av två nya IP-telefoner - en trådlös (ip510w) och en trådad(ip520c), samt en användarvänlig, kompakt bredbandsgateway med inbyggdaPBX-funktioner (ip500bpxw). Båda telefonerna är speciellt utvecklade förip500bpxw. Det här är en helhetslösning som kombinerar snabb och säkerinternetuppkoppling med fastnätstillgång och IP-telefonimöjligheter för upp tillåtta användare.ip800-serien - affärstelefoner för medelstora och stora kontorProdukterna i ip800-serien består av fyra nya trådade IP-telefoner förmedelstora och stora kontor. Samtliga är baserade på den nya SIP2.0-standarden,har inbyggda säkerhetsegenskaper och kan användas tillsammans med en IP PBX-eller Centrex-växel. Produkterna i ip800-serien är alla mycket prisvärdaalternativ till telefonväxeloperatörernas egna varumärken och IP-telefoner.Doros egen märkning Ergonomiskt Ljud™ innefattar hela ip800-serien tack vare enbredbands-ljudkodek, som skapar ett kristallklart ljud, samt möjligheten attkoppla in hörselskyddande headsets.- Produkterna som nu lanseras är i linje med Doros strategi att skapa en smidigövergång från analog telefoni till IP-telefoni genom att erbjuda ergonomiskafunktioner för slutanvändaren, säger Jérôme Arnaud, ansvarig för Doro BusinessElectronics. Förutom de fyra telefonerna innefattar Doro ip800-serien också tangentbordetip85ekp, med 42 programmerbara tangenter som kan kopplas direkt till de nyatelefonerna Doro ip820c, ip830c och Doro ip840c.Doros nya IP-produkter finns tillgängliga från början av november hosåterförsäljare, IP PBX-installatörer, helmelektronikhandeln och återförsäljareav kontorsmaterial.Läs mer om Doros nya IP-produkter på www.doro.se. För snabb nedladdning avbilder klicka här.För ytterligare information vänligen kontakta:Fredrik Forssell, Marknadschef på Doro, telefon 0705 15 67 34, e-postfredrik.forssell@doro.comJérôme Arnaud, Managing Director, Care & Business Electronics Divison, telefon+33 1 30 07 17 01, e-post jerome.arnaud@doro.com För produkttester vänligen kontakta:Jonas Lidheimer, Sund Kommunikation, e-postjonas.lidheimer@sundkommunikation.se, mobiltelefon 0739 62 02 92Om DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomtre affärsområden; Home Electronics, Business Electronics och Care Electronics.Bolagets produkter säljs i över 30 länder världen över via en radåterförsäljare, däribland elektronikbutiker, onlinebutiker ochspecialåterförsäljare. 2006 omsatte bolaget 433 MSEK. Doro-aktien är noterad påStockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com.