Doros produkter för äldre vinner pris i en av världens främsta designtävlingar

Doros produkter för äldre vinner pris i en av världens främsta designtävlingarDet amerikanska designpriset IDEA® är ett av världens mest erkända, där endastdesign i absolut internationell toppklass belönas. I kategorin”kommunikationsprodukter” har fem produkter i Doros Care Electronics sortimentvunnit brons. Tillsammans med de övriga vinnarna presenteras Doro i denna veckasutgåva av den amerikanska affärstidningen BusinessWeek.Det amerikanska designpriset IDEA® är mycket prestigefyllt och de produkter sompremieras har granskats noga av en internationellt sammansatt jury. Varje bidraggranskas utifrån åtta olika kriterier, bland annat innovationsgrad ochanvändarvänlighet. Därefter väljer juryn ut de tre främsta produkterna i desjutton olika kategorierna. - Vi är oerhört stolta över utmärkelsen för våra produkter inom CareElectronics. Detta är ett bevis på att vår omfattande satsning på design föräldre också uppmärksammas internationellt och samtidigt visar det att ävenprodukter till äldre människor kan vara både innovativa och snygga, säger JérômeArnaud VD på Doro. De Doro Care Electronics produkter som belönas med ett brons i IDEA® ärtelefonerna HearPlus 317c, MemoryPlus 319ph, HearPlus 318w, mobiltelefonenHandleEasy 326gsm samt fjärrkontrollen HandleEasy 321rc. Samtliga fem produkterhar utvecklats i samarbete med den internationellt uppmärksammade svenskadesignbyrån Ergonomidesign. Ergonomidesign är en av världens främstadesignbyråer inom det som kallas Inclusive Design, eller Design för Alla, detvill säga utveckling och formgivning av produkter så att de även passar personermed särskilda behov.Totalt deltog 1 517 bidrag i tävlingen varav 205 fick en utmärkelse. Tidigare iår vann Doro även det franska designpriset Janus Award, då med seniortelefonenDoro MemoryPlus 319ph som nu är dubbelt belönad.För ytterligare information vänligen kontakta: Jérome Arnaud, VD, Doro, telefon +33 1 30 07 17 01, e-postjerome.arnaud@doro.com Fredrik Forssell, Marknadschef, Doro, telefon 046 280 50 80, e-postfredrik.forssell@doro.com Anna Romboli, Kommunikationschef, Ergonomidesign, +46 701 90 23 00, e-postanna.romboli@ergonomidesign.com Ytterligare information om tävlingen, vinnarna och bidragen finns även påwww.businessweek.com. Högupplösta bilder på Doros produkter kan laddas ner på www.doro.com Om DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomtre affärsområden; Home Electronics, Business Electronics och Care Electronics.Bolagets produkter säljs i över 30 länder världen över via en radåterförsäljare, däribland elektronikbutiker, onlinebutiker ochspecialåterförsäljare. 2007 omsatte bolaget 346 MSEK. Doro-aktien är noterad påStockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com.