Doro stärker sin närvaro i Asien med säljstart i Hongkong

PressmeddelandeLund, 10 december 2009Doro stärker sin närvaro i Asien med säljstart i HongkongDoro har tecknat ett distributionsavtal med en större återförsäljare avmobiltelefoner - Hongkongbaserade Camdenville. Bolaget kommer nu attmarknadsföra Doros populära och lättanvända mobiltelefoner för seniorer till enrad butikskedjor. Bland dessa finns också de viktigaste operatörernas egnabutiker och andra återförsäljare. Försäljningen beräknas komma i gång underförsta kvartalet 2010. ”Vi är mycket nöjda med att kunna starta detta samarbete”, säger Doros VD ochkoncernchef Jérôme Arnaud. ”Detta är ett resultat av vår satsning inom regionenAsia/Pacific. Tidigare i år meddelade vi nya samarbeten med Orange och CarphoneWarehouse för den europeiska marknaden samt Consumer Cellular i USA. Dettabekräftar vår strategi och lägger ytterligare distributörer till vårinternationella närvaro.” ”Camdenville är en viktig distributör för oss”, fortsätter Arnaud, ”Bolagetsäljer och marknadsför produkter som skiljer sig från majoriteten. När detgäller marknadsföring till seniorer är det samarbete som nu etableras medSenior Citizen Home Safety Association (SCHSA), en organisation som skapartrygghet för äldre, en viktig plattform för Doro/Camdenville på den nyamarknaden.” Timothy Sy, direktör vid Camdenville, säger i en kommentar till avtalet: ”Dorohar stora framgångar i Europa och vi hoppas nu på samma utveckling i Asien. Hanfortsätter: ”Vi har en växande marknad i Hongkong för lättanvändamobiltelefoner. Vi är övertygade om att vi kan möta denna ökande efterfrågantillsammans med Doro.” Om CamdenvilleCamdenville är ett helägt dotterbolag till det i Hongkong börsnoterade GlobalTech (Holdings) Limited. Koncernen har mer än 18 års erfarenhet av försäljningoch distribution av telekomprodukter från många av världens ledande företag.Koncernen arbetar med välkända återförsäljare som erbjuds lösningar förmarknadsföring, distribution och eftermarknadsservice. I dag har koncernen ettväl utbyggt distributionsnät som täcker stora delar av det kinesiskafastlandet, inklusive regionerna Hongkong och Macau, samt Taiwan. För ytterligare information kontakta:VD och koncernchef Jérôme Arnaud, 070 918 55 42 ellerCFO Annette Borén, 070 630 00 09Bildmaterial finns att tillgå på www.doro.comDoro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknadenoch/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnadesför offentliggörande torsdagen den 10 december 2009, kl 10:00 CET. Om DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomtvå affärsenheter: Care Electronics och Home Electronics. Bolagets produktersäljs i fler än 30 länder via en rad återförsäljare, däriblandelektronikbutiker, onlinebutiker och specialåterförsäljare. 2008 omsattebolaget 363 miljoner kronor. Doro-aktien är noterad på Nasdaq OMX NordiskaBörs, Stockholm, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com.