Doros lättanvända mobiler säljs genom brittiska Orange

Doros lättanvända mobiler säljs genom brittiska OrangeDoro® har tecknat ett avtal med den ledande brittiska mobiloperatören Orange omförsäljning av mobiltelefoner. Doros elegant mattsvarta Doro PhoneEasy® 410gsmblir den första modellen att säljas genom Oranges butiker och webbplats. Orange är en av Storbritanniens största operatörer och hade fler än 17,3miljoner kunder i slutet av mars 2010. ”Vi är mycket glada att kunna utöka vårt framgångsrika samarbete medOrangekoncernen”, säger Jérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef. ”MedStorbritanniens 62 miljoner invånare, varav över 13 miljoner över 60 år, ärlandet en av Doros största hemmamarknader. För närvarande kommer mindre än tioprocent av vår försäljning från den brittiska marknaden, en siffra vi hoppaskunna öka genom avtalet med Orange.” Resultat från en Synovate studie*, nyligen genomförd på beställning av Doro,visar att drygt tre fjärdedelar av de brittiska seniorerna har tillgång till enmobiltelefon. Den används så gott som endast för att ringa och ta emottelefonsamtal, vilket är förklaringen till att den lättanvända och ergonomisktformgivna mobilen Doro PhoneEasy® 410gsm uppskattas av seniorer i hela världen. ”Vi vet att det finns en stor efterfråga av lättanvända mobiltelefoner och vivill kunna erbjuda våra kunder ett bredare sortiment av produkter inom dettasegment”, kommenterar Francois Mahieu, sortimentsansvarig vid Orange UK. ”Doroär känt för sin forskning, utveckling och kunskap om målgruppen äldre användareoch vi är därför glada att kunna samarbeta så att även brittiska kunder fårtillgång till PhoneEasy 410.” Doros produkter finns nu i Oranges butiker och online.För mer information vänligen kontakta:VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0)46 280 50 05,eller CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.*Källa: Synovate International Research, februari 2010, urval 2 000 personerDoro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknadenoch/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnadesför offentliggörande tisdagen den 22 juni 2010, kl 08.30 CET. Om Orange UKOrange är ett viktigt varumärke inom France Telecom, en av världens ledandetelekombolag. Orange erbjuder Internet, tv och mobiltjänster till 131,8miljoner kunder i de flesta av koncernens länder. Läs mer om Orange påwww.orange.co.uk och www.orange.com Om DoroDoro är ett svensk företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring ochförsäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer - enväxande grupp människor världen över. Med mer än 35 års erfarenhet inom telekomär Doro idag världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner medförsäljning i över 30 länder på fem kontinenter. Doro skapade segmentet CareElectronics och har under de senaste åren belönats med flera internationelladesignpriser. 2009 omsatte bolaget 493 Mkr. Doro-aktien är noterad påStockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com