Doros succételefon vinnare i tysk konsumenttest

PressmeddelandeLund, 30 mars 2010Doros succételefon vinnare i tysk konsumenttestDoros framgångsrika mobiltelefon Doro PhoneEasy® 410gsm har utsetts till denbästa seniortelefonen av det tyska oberoende testinstitutet Stiftung Warentest.Totalt testades 15 seniortelefoner och tre enkla klassiska modeller. Ettpositivt omnämnande av Stiftung Warentest är en av de bästa utmärkelser enprodukt kan få i Tyskland. ”För 150 euro övertygar Doro PhoneEasy® 410gsm med lättnavigerade menyer ochenkel hantering av funktioner. Den vikbara seniortelefonen fungerar bra ävenför de användare som har syn-, hör eller rörelsenedsättningar”, skriver StiftungWarentest i nr 4/2010 av sin tidning Test. Telefonen utsågs till den bästa itestet och fick som enda modell beteckningen ”bra”. Stiftung Warentest är den enda oberoende institutionen i Tyskland som hjälperkonsumenter med objektiva produkttester. Organisationen startade 1964 och ärvälkänd - 94 procent* av de tyska konsumenterna känner till den och dessannonsfria publikationer. Tidningen Test är en månadstidning med en upplaga om539 000 exemplar, varav 449 000 skickas till prenumeranter. Detta resultat är ett i raden av flera jämförande tester där Doros produkterutsetts till bäst-itest, bland annat i Dagens Nyheter (Sverige), UFC quechoisir (Frankrike) och Computer Bild (Tyskland). Även i Norge har Doro fåttbra omdöme, bl a av Amobil. ”Jag är väldigt nöjd med att Doro har fått dessa utmärkelser”, kommenterarJérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef”. De bekräftar att vi är ledande i vårt arbete med att anpassa produkterna till vår målgrupp. Och resultatet i dettyska produkttestet är betydelsefullt eftersom det har ett stort genomslag i enför oss viktig marknad.” * Resultat i en undersökning genomförd av Gesellschaft für Sozialforschung undstatistiche Analysen med 2 004 personer över 18 år i februari 2007. För mer information vänligen kontakta:VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 5005,eller CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknadenoch/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnadesför offentliggörande tisdagen den 30 mars 2010, kl 09:00. Om DoroDoro är ett svenskt företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring ochförsäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer - enväxande grupp människor världen över. Med mer än 35 års erfarenhet inom telekomär Doro idag världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner medförsäljning i över 30 länder på fem kontinenter. Doro skapade segmentet CareElectronics och har under de senaste åren belönats med flera internationelladesignpriser. 2009 omsatte bolaget 493 Mkr. Doro-aktien är noterad påStockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com