Charlotta Falvin nominerad till Doro AB:s styrelse

Lund, 2011-02-22 16:01 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Charlotta Falvin har sedan år 2006 varit VD i TAT, The Astonishing Tribe AB, ett ledande svenskt företag inom mjukvaruutveckling och design för mobilindustrin. Sedan 2010 är TAT en del av kanadensiska Research in Motion Limited (RIM) som tillverkar Blackberry. Charlotta Falvin har lång erfarenhet från flera ledande positioner inom Axis Communications AB, bland annat som vice VD med ansvar för Sales and Operations. Hon har en civilekonomexamen från Internationella Ekonomilinjen vid Lunds Universitet.

Charlotta Falvin är idag styrelseledamot i Axis Communications AB, Anoto AB och Sydsvenska Handelskammaren.

Charlotta Falvin, 44 år, äger idag inga aktier i Doro AB. Som styrelseledamot blir hon oberoende gentemot större ägare i Doro AB samt även mot bolaget Doro AB. Givet stämmans beslut kommer hon att tillträda som styrelseledamot i Doro AB från och med juli 2011, detta beroende på andra engagemang fram till dess.

”Charlotta Falvin kommer med sin breda internationella erfarenhet av affärsutveckling inom teknik- och inte minst mobilsektorn att tillföra viktig kompetens i styrelsearbetet. Under senare år har hon inom TAT fått en unik inblick i hur mobilprodukter kan nischas framgångsrikt genom användarvänliga gränssnitt. Tillsammans med hennes framgångsrika erfarenhet av att skapa värden i de bolag hon verkat ser vi ett stöd för Doros fortsatta internationella tillväxt inom telekomprodukter för seniora användare. Därigenom kan vi vidareutveckla Doros Care strategi”, säger Bo Kastensson, ledamot i Doros valberedning och bolagets styrelseordförande.

Övriga nominerade till styrelsen är Bo Kastensson, Karin Moberg, Jonas Mårtensson och Jérôme Arnaud, samtliga ledamöter i Doro AB:s styrelse sedan tidigare. Peter Blom som varit styrelseledamot i Doro AB sedan 2008 har avböjt omval.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 februari 2011, kl 16.01 CET.

Doro är ett svensk företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer – en växande grupp människor världen över. Med över 35 års erfarenhet inom telekom och försäljning i över 30 länder på fem kontinenter, är Doro idag det världsledande varumärket inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner. Doro skapade kategorin Care Electronics och har under de senaste åren belönats med flera internationellt erkända designpriser. Bolaget omsatte 633 Mkr under 2010. Doro-aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com

För ytterligare information kontakta:
         Tedde Jeansson, ordförande i Doro AB:s valberedning, +46 (0) 70 855 4778, eller
         Bo Kastensson, ordförande i Doro AB
         samt ledamot i valberedningen, +46 (0) 70 876 5995.