Doro ökar sin närvaro i Italien

Lund, 2011-04-20 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro har ingått ett avtal med återförsäljaren Amplifon. Från och med april säljs Doros populära
mobiltelefoner Doro PhoneEasy® 332gsm och Doro PhoneEasy® 409gsm i deras butiker.

Amplifon är en italiensk kedja som med sina 400 butiker är särskilt inriktad på att hjälpa personer med hörselnedsättning. Kedjan är internationell, medan avtalet gäller den italienska marknaden.

“Med 12 miljoner invånare över 65 år utgör Italien en stor potentiell marknad för Doro”, säger Jérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef. ”Avtalet med Amplifon och vår distributör 20:20 Mobile Italy är ett intressant första steg för vårt varumärke i Italien.”

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 20 april 2011, kl 09.00 CET.

Om 20:20 Mobile Italy
20:20 Mobile Italy är det italienska dotterbolaget till 20:20 Mobile Group Ltd, ledande europeisk distributör på mobiltelefonmarknaden med produkter och tillbehör. 2010 distribuerade 20:20 Mobile mer än 6,5 miljoner telefoner och 7 miljoner tillbehör. 20:20 Mobile Italy har 1 300 anställda och mer än 8 000 aktiva kunder.

Doro är ett svenskt företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer – en växande grupp människor världen över. Med över 35 års erfarenhet inom telekom och försäljning i över 30 länder på fem kontinenter, är Doro idag det världsledande varumärket inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner. Doro skapade kategorin Care Electronics och har under de senaste åren belönats med flera internationellt erkända designpriser. Bolaget omsatte 633 Mkr under 2010. Doro-aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller besök oss gärna på facebook.com/DoroSverige.

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
         eller vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.