Doro släpper femte generationens enkla mobiler på branschmässa i Barcelona

Sverige, Lund, 2011-02-14 10:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) -- Pressmeddelande

Doro släpper femte generationens enkla mobiler på branschmässa i Barcelona

Doro fortsätter bryta mark inom nischsegmentet för enkla mobiltelefoner. Under branschmässan Mobile World Congress i Barcelona den 14-17 februari 2011, visas flera nya modeller och nytänkande lösningar. Precis som tidigare modeller har de nya telefonerna tagits fram med de äldre användarna i fokus, och den innovativa design som Doro gjort sig kända för. Bland nyheterna återfinns företagets första mobiltelefon med kamera. Samtliga nya modeller visas upp i Doros monter 2G01 på Mobile World Congress i Barcelona.

”Vi släpper nu femte generationen av våra enkla mobiltelefoner, med inspiration från vår succételefon Doro PhoneEasy® 410gsm”, säger Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud. ”Det är nu ännu enklare att skicka sms och ljudkvaliteten har förbättrats. På vissa modeller finns det även möjlighet att ändra teckenstorleken för ökad läsbarhet. Vi har gjort många större och mindre förändringar, som alla tillsammans resulterar i en ännu bättre och mer anpassad produkt”.

Årets kanske hetaste Doro-nyhet i Barcelona är Doro PhoneEasy® 615 – företagets första 3G-mobil med 3,2 megapixel kamera.

”Det känns oerhört stimulerande att kunna erbjuda en mobiltelefon med kamera och 3G. Våra kundundersökningar visar att kamera i mobilen är efterfrågat av många äldre användare. Att snabbt och enkelt kunna fånga barnen eller barnbarnen på bild eller att ta emot bilder, när man är långt ifrån varandra, är en perfekt funktion som kommer att attrahera flera seniorer i vår målgrupp”, fortsätter Jérôme Arnaud.

Nya modeller som visas i Barcelona:

Doro PhoneEasy® 615 – Doros första kameramobil som också erbjuder 3G.

Doro PhoneEasy® 610 – uppföljaren till Doro PhoneEasy® 410gsm, nu utrustad med direktknapp för SMS och många andra förbättringar.

Doro PhoneEasy® 680 och Doro PhoneEasy® 682 – utrustad med specialfunktionen GPS som genom ett larmtryck gör det enkelt att hitta den som har ramlat och inte kan ta sig upp själv.

Länk till högupplösta bilder: http://bit.ly/fw6elS

Produkterna finns tillgängliga i butik enligt följande: Doro PhoneEasy® 610 i juni, 615 i juli och
Doro PhoneEasy® 680 och Doro PhoneEasy® 682 i september 2011.

I bifogad fil finns bilder på produkterna samt produktfakta.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande måndagen den 14 februari 2011, kl 10.30 CET.

Doro är ett svensk företag som fokuserar på utveckling, marknadsföring och försäljning av telekomprodukter som riktar sig speciellt till seniorer – en växande grupp människor världen över. Med mer än 35 års erfarenhet inom telekom är Doro idag världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner med försäljning i över 30 länder på fem kontinenter. Doro skapade segmentet Care Electronics och har under de senaste åren belönats med flera internationella designpriser. 2010 omsatte bolaget 633 Mkr. Doro-aktien är noterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com

Camilla Nilsson, Marknadsansvarig på Doro AB,
         telefon +46 706 98 82 65, e-post camilla.nilsson@doro.com