Doro tar steget in på den afrikanska marknaden genom ett agentavtal med sydafrikanska BBB-SA

Lund, Sweden, 2011-10-19 10:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro tar steget in på den afrikanska kontinenten genom ett exklusivt agentavtal med sydafrikanska Business Beyond Boundaries (BBB-SA).

BBB-SA kommer att marknadsföra Doros mobiltelefoner i Sydafrika.  De tre modellerna Doro PhoneEasy® 615,
Doro PhoneEasy® 341gsm samt Doro PhoneEasy® 410s gsm är nu fullt certifierade av den sydafrikanska telemyndigheten ICASA och kommer att finnas tillgängliga i utvalda butiker i Sydafrika under det fjärde kvartalet 2011.

Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud säger i en kommentar: ”Jag är glad över att vi tillsammans med BBB-SA kan nå en marknad med 5 miljoner seniorer som vi kan hjälpa att hålla kontakten med sina nära och kära.”

BBS- SA´s ansvarige Mervyn Visage, som också har ett förflutet från ledande positioner inom det panafrikanska telekombolaget Vodacom, säger i en kommentar: ”Vi tilltalas av Doros fokus på seniorer och bolagets förmåga att anpassa avancerad teknologi till lättanvända produkter. Detta tillsammans med den unika designen och den exceptionella kvaliteten gör Doro attraktivt för såväl en stor växande målgrupp som för oss.”

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
eller vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella
instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 oktober 2011, kl 10:00 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 37 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2010 omsatte Doro 633 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige.