Bosch väljer Doro för att stärka sitt TeleCare erbjudande med mobila lösningar

Lund, 2012-11-14 10:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Bosch Healthcare, en ledande leverantör av TeleCare-system i Europa, har valt Doro som partner för sitt mobila TeleCare-erbjudande. Bosch kommer att integrera både Doro Secure ® 680 - en vikbar funktion telefon med GPS - och Doros nya smartphone med 3G och GPS-funktionalitet, Doro Secure ® 740, i sin lösning. Lösningen bygger på en applikation som skickar ett larm till mottagande larmcentral eller vårdserviceföretag bland Boschs kunder. Det nya TeleCare-erbjudandet kommer att marknadsföras av Bosch Healthcare i Tyskland, Schweiz och successivt till resten av Europa från och med i början av 2013.

Enheterna använder IP-protokollet Doro Secure® som baseras antingen på SMS meddelanden eller IP-överföring. Protokollet Doro Secure® gör det möjligt för telefonen att skicka ett larm eller ett informationsmeddelande till ett vårdserviceföretag. Den information som skickas tillsammans med larmet kan enkelt integreras och behandlas av samtalets managementsystem. Operatören på det mottagande vårdserviceföretaget kan övervaka om telefonen är aktiv, om batteriet är laddat och var användaren är när han/hon utlöser larmet.

"Vi har valt Doro TeleCare mobiltelefoner eftersom de innehåller den funktionalitet vi letade efter och samtidigt en design som är väl accepterad bland seniorer. Vi är övertygade om att vårt nuvarande TeleCare-utbud ska utökas med en mobil lösning och vi är mycket glada över att nu kunna erbjuda denna möjlighet med Doros produkter, "säger Markus Thürsam, vice VD på Care Solutions på Bosch Healthcare.

"Vi är mycket glada över att vår utveckling inom TeleCare-området har resulterat i attraktiva produkter för denna marknad. Denna innovativa utveckling mot TeleCare är strategiskt för oss. Vi är övertygade om att detta partnerskap med Bosch avsevärt kommer att bidra till vår tillväxt inom segmentet och Doros strategi att utveckla ett erbjudande för telekombaserad vård av ädldre, vid sidan av sin traditionella konsumentverksamhet, blir betydligt konkretare med detta samarbete "säger Jérôme Arnaud, VD för Doro.

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november 2012, kl 10:30 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige