Doro förlorar tvist med holländska Fysics

Lund, 2012-05-04 13:39 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Domstolen i Haag, Nederländerna har avvisat en klagan från Doro gällande intrång på bolagets immateriella rättigheter. Domstolen ifrågasatte inte riktigheten i Doros registrerade skydd men ansåg inte att en specifik telefon från en lokal leverantör Fysics gjorde intrång på Doros rättigheter.

Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud säger i en kommentar: ”Vi arbetar intensivt och löpande med innovationer, design och varumärke. Det är därför vi snabbt och konsekvent också reagerar på aktiviteter som negativt kan påverka våra immateriella rättigheter. Vi har under 2011 vunnit tre processer men den här gången har domstolen bedömt likheterna som för små. Vi kommenterar inte domstolens beslut och känner oss trygga med det starka internationella skydd vi har byggt upp kring våra immateriella rättigheter.”

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
eller vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella
instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 maj 2012 , kl 13:00 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige