Doro kommer att presentera nya erbjudanden inom TeleCare och Telehealth på MEDICA - världens största mässa för medicinsk utrustning

Lund, 2012-11-12 14:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

I linje med Doros strategi inom TeleCare och Telehealth kommer bolaget att presentera sina lösningar och sina första partnersamarbeten på MEDICA-mässan i Düsseldorf
den 14- 17 november 2012.

"Vi är stolta över att visa upp resultatet av en intensiv utvecklingsfas som pågått de senaste tolv månaderna. Vårt TeleCare erbjudande är en mycket bra kombination av vår tillgängliga och nyligen utvecklade teknologi, säkra IP-protokoll samt lösningar från partners ", säger Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud.

Doro kommer presentera sitt TeleCare-sortiment som innefattar:

- Doro Secure 680, en mobiltelefon med GPS och som stödjer Java ME, som kan ge sin lokalisering när larmet sänds via GPRS-nätet till en larmcentral eller ett vårdservice företag.

- Doro Secure 211, en M2M-gateway, som tar emot larm signaler från larmsändare, inklusive en möjligheten att upptäcka om vårdtagaren trillat eller andra sensorer-funktionaliteter, och överföra dem via GPRS-nätet med hjälp Doro Secure IP-protokoll.

- En version av vår nya smartphone, Doro Secure 740, kommer också att integrera Doro Secures IP-protokoll och sända larm via 3G-nätet.

Därutöver kommer Doro att visa sitt första partnerskap:

- Vivago ® klockan - en klocka med larmknapp och aktivitetskontroll - sammankopplad med Doro Secure 211.

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 november 2012, kl 14:00 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige