Doro® stärker sin n��rvaro i Australien genom ett försäljningsavtal med en telefonoperatör

Lund, 2012-04-27 11:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro aviserar att man idag har tecknat ett försäljningsavtal med Optus i Australien. Australiensiska seniorer och deras familjer kan nu köpa Doro PhoneEasy® 615 över internet i Optus 300 butiker, 170 Big W butiker och 370 Dick Smith butiker över hela Australien.

Optus är sedan 1992 en ledande leverantör av integrerade kommunikationstjänster, med mer än 10 miljoner abonnenter.  Bolaget förvärvades 2001 av SingTel i Singapore i syfte att skapa en stark och strategisk telefonoperatör i Asien/Stillahavsregionen.

Som Australiens näst största telekomföretag erbjuder Optus ett brett sortiment av tjänster såsom mobiltelefoni, kommersiella nätverk, internet, satellittjänster och betal-TV. Optus arbetar med en egen infrastruktur med mobila, fasta och satellitbaserade nätverk som de hittills investerat mer än 16 miljarder i.

Gavin Williams ansvarig för Marketing säger i en kommentar: ” Det finns en stor senior marknad i Australien och vi är övertygade om att den här telefonen kommer att tilltala våra äldre kunder. Doros mobilsortiment och inte minst Doro PhoneEasy® 615 är med sin enkelhet nästan en nödvändighet för Australiens seniorer.”

Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud säger i en kommentar: "Jag är mycket glad över att vi, tack vare vår

3G-utveckling, nu kan erbjuda seniorerna i Australien ytterligare en av våra lättanvända telefoner. Jag gläds också över att Optus blir vår andra partner i Australien. Det är viktigt för oss eftersom Stillahavsområdet är ett av våra prioriterade geografiska områden. Med våra nyligen lanserade tjänster Doro Experience® i åtanke ser jag fler möjligheter i partnerskapet med Optus. Jag hoppas att dagens avtal bara är början på vårt samarbete.”

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
eller vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 april 2012 , kl 11:00 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige