Doro tar steget in i den smarta världen

Lund, Sweden, 2012-02-27 07:00 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro, marknadsledare i Europa på lättanvända mobiltelefoner, meddelar idag att man går in på marknaden för smarta enheter och applikationer. Doro lanserar sin nya strategi och förhandsvisar nya produkter på den internationella mässan Mobile World Congress i Barcelona.

Doro Experience®
Företaget har utvecklat Doro Experience® och avser att göra detta synonymt med alla lättanvända Android- och Windowsbaserade enheter och mobila applikationer särskilt avsedda för seniorer. För att ytterligare öka tillgängligheten kan Doro Experience®  installeras på alla smarta enheter, oavsett modell. Doro Experience® kombinerar ett enkelt användargränssnitt, en webbaserad portal för administration och ett urval applikationer speciellt framtagna för seniorer.

1. Med gränssnittet Doro Experience® får användaren tillgång till en mer anpassad och användarvänlig miljö med till exempel stora och tydliga ikoner för applikationer. Doro drar nytta av sin omfattande kunskap om sin målgrupp och tillämpar det nu på smarta enheter och applikationer. Detta är ett led i företagets strategi att arbeta för att överbrygga den digitala klyfta som många seniorer upplever i dagens moderna tekniksamhälle.

2. Doro Experience® Manager är en webbaserad portal där användaren, eller användarens anhöriga och vänner, kan administrera innehåll och applikationer som finns lagrade på enheten. Tack vare denna molnbaserade teknik kan innehåll, som bilder och applikationer, genast föras över från web till enhet på ett smidigt sätt. Doro har utvecklat denna tjänst för att bidra till att göra äldre mindre isolerade och för att underlätta kommunikationen mellan generationer.

3. Doro Selection erbjuder ett urval av applikationer som passar seniora användare. I stället för att behöva välja mellan flera tusen applikationer får användaren här tillgång till ett rekommenderat urval från både Doro och tredjepartsleverantörer. Doro erbjuder bland annat en applikation med vilken seniorer kan använda Facebook på ett enklare sätt. Det innebär att alla mobilanvändare, oavsett ålder, nu ännu lättare kan dela Facebook-innehåll, t.ex. statusuppdateringar och bilder.

Doro Experience® kommer att kunna licensieras av tredjepartstillverkare från och med våren 2012.

Doro visar sin första smartphone med 3G
Den första Doromobilen med Doro Experience® är Doro PhoneEasy® 740 – en Android 3G-modell med utskjutbart tangentbord. Den har pekskärm och dessutom ett stort tangentbord som ger användaren möjlighet att välja användningssätt. Doros första lättanvända smartphone släpps sommaren 2012.

Doros vd Jérôme Arnaud säger: ”Den här veckan är en milstolpe i vår historia. Doro Experience® är ett viktigt steg i vårt erbjudande. Vi fortsätter att anpassa oss efter seniorernas allt mer avancerade behov och deras växande tekniska kunskaper. Efter utvecklingen av våra 3G-telefoner är Doro Experience® ytterligare ett steg vi tar för att göra mobilmarknaden än mer tillgänglig för seniorer. Tack vare våra omfattande kunskaper om seniorer, som vi nu har tillämpat på våra smarta enheter och applikationer, kommer Doros kunder även i fortsättningen att kunna njuta av en mycket enkel Doro-upplevelse.”

Doro är ett börsnoterat svenskt företag som är marknadsledande inom telekommunikation för seniorer. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, programvara, TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer - en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Bolagets produkter säljs i över 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag.

Läs mer om Doro på www.doro.com

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
eller vice president och CFO Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 februari  2012, kl 07:00 CET.