Tysk domstol fastställer tidigare preliminärt beslut angående tysk konkurrents telefondesign

Lund, Sweden, 2012-01-27 11:59 CET (GLOBE NEWSWIRE) --
Den tyska domstolen Landgericht Hamburg har den 17 januari fastställt ett tidigare preliminärt beslut från den 7 september 2011. I det förbjuds Doros konkurrent Emporia Deutschland, med ett signifikant vite, att inom den Europeiska unionen inneha, sälja, använda, importera eller exportera en vikbar mobiltelefon med visst utseende sålda under märket Telme. Telefonen, som lanserades i somras liknar Doros motsvarande produkter och gör därmed intrång på Doros registrerade designrättigheter.

De telefoner som gör intrång på Doros rättigheter får inte säljas.

“Jag är mycket nöjd med att Landgericht Hamburg återigen bekräftat vår hållning. Vi arbetar intensivt och löpande med innovationer, design och varumärke. Det är därför vi snabbt och konsekvent också angriper intrång i våra immateriella rättigheter.” säger Jérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef.

VD och koncernchef Jérôme Arnaud, +46 (0) 46 280 50 05,
eller vice VD och finansdirektör Annette Borén, +46 (0)70 630 00 09.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 januari 2012 , kl 12:00 CET.

Doro, marknadsledare inom telekommunikation för seniorer, är ett börsnoterat svenskt företag. Med över 37 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, mjukvara samt TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer – en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Produkterna säljs i mer än 30 länder på fem kontinenter. 2010 omsatte Doro 633 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller på facebook.com/DoroSverige.