Doro i strategiskt och exklusivt samarbete med Tellybean – tjänst för plattformsoberoende videosamtal via TV i Europa

Lund, 2013-09-10 09:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro har ingått ett strategiskt partnerskap med Tellybean som möjliggör en plattformsoberoende tjänst för videosamtal (unified video calling) via användarnas existerande TV-apparater. Konceptet kring denna plug-and-play-lösning visas på den pågående IFA-mässan i Berlin.

"Doro planerar, utöver standardtelefoni, att utnyttja redan befintlig teknik på ett annorlunda sätt för att få generationer att kommunicera enklare med varandra. TV-apparater finns i de flesta äldres hem och är en naturlig kanal för att kommunicera och se andra familjemedlemmar via Skype eller andra videotjänster ", säger Jérôme Arnaud, Doros VD och koncernchef i en kommentar.

Den nya tjänsten Doro TV Experience, en plug-and-play-lösning från Tellybean, kommer att möjliggöra snabb och enkel tillgång till videosamtal på befintliga TV-apparater. Enheten kommer att använda en integrerad videokamera och inbyggd programvara med automatiskt anslutning till de vanligaste plattformarna för videosamtal såsom Skype, videochatt och sociala nätverk, exempelvis Facebook. Tjänsten kommer att drivas av en diskret, fristående Android™ enhet - med både WiFi och mobil nätverksanslutning.

Efter lyckad utvärderingsfas planerar Doro att lansera ett kommersiellt erbjudande under 2014.

För mer information, vänligen kontakta:
Jérôme Arnaud, VD och koncernchef, Doro +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap. www.doro.com.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 september 2013, kl 09:00 CET.