Doro introducerar ny produktserie av lättanvända mobiler: Primo™ by Doro

Lund, 2013-09-06 08:01 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro, världsledande inom lättanvända mobila enheter, introducerar Primo™ by Doro. Primo™ by Doro är en kompletterande produktserie av lättanvända mobiltelefoner avsedd att ta sig an lågprissegmentet, dock med en fortsatt attraktiv uppsättning av kärnfunktioner. Produkterna kommer finnas tillgängliga i utvalda länder i DACH-regionen samt i östra och södra Europa under fjärde kvartalet 2013.

Produktsortimentet använder Doros varumärkeskapital och kommer erbjuda lägre prissatta telefoner främst riktade till den seniora mobilanvändaren. Mobiltelefonerna kommer att vara lätta att använda även om de inte innehåller samtliga delar av Doros typiska ”DNA”. Lanseringen av Primo™ by Doro är ett direkt resultat av bolagets förvärv av den tyska distributören IVS i maj 2013, och bekräftar återigen synergierna mellan de två verksamheterna. Den nya serien kommer i första hand säljas via återförsäljare, snarare än genom Doros etablerade nätverk av operatörer i de utvalda länderna.

”Vi på Doro är mycket reaktiva för våra kunders behov och olika marknaders krav. Primo™ by Doro introduceras för att erbjuda kunder på vissa specifika marknader mer prismässigt överkomlig tillgång till våra produkter. Med detta ytterligare sortiment är Doro väl rustade att trygga sitt marknadsledarskap i Europa”, säger Jérôme Arnaud, VD och koncernchef på Doro, i en kommentar.

Primo™ by Doro syftar till att ge mobilanvändare på de utvalda och mer konkurrensutsatta marknaderna mer valfrihet. Beslutet att introducera ett ytterligare varumärke tas därför för att tillgodose en bredare marknad och komplettera Doros existerande och prisbelönta Doro PhoneEasy®-sortiment.

Initialt kommer två mobiltelefoner lanseras – en i vikbar och en i klassisk design. Båda kommer vara 2G-telefoner med kamera, Bluetooth®, ficklampa och FM-radio. Telefonerna kommer också ha en del av Doros kärnfunktioner såsom snabbvalsknappar, väl separerad knappsats och assistansknapp på telefonens baksida.

För mer information, vänlige kontakta
Jérôme Arnaud, VD och koncernchef Doro, +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap. www.doro.com.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 september 2013, kl 08:00 CET.