Doro lanserar sin andra smartphone – Doro Liberto® 810

Lund, 2013-09-06 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro introducerar nu sin andra smartphone – Doro Liberto® 810 – som är bolagets mest efterlängtade mobiltelefon hittills. Denna snygga och stilfulla telefon tar konceptet ”användarvänliga mobiltelefoner” än närmare smartphone-marknaden. Doro Liberto® 810 introduceras i september, med successiv lansering på Doros viktigaste marknader under det fjärde kvartalet 2013.

Doro har lyckats kombinera sin djupa konsumentinsikt med den senaste smartphone-tekniken för att skapa en enkel och smidig produkt - och gjort funktioner såsom att dela bilder och skicka mejl lättare.

"Vår senaste smartphone kombinerar alla funktioner i en traditionell smartphone med det centrala som kännetecknar Doro. Det är just denna "DNA" som befäst vår position som klart världsledande inom enkla och användarvänliga mobiltelefoner", säger Jérôme Arnaud, VD på Doro i en kommentar.

Den användarvänliga Doro Liberto® 810 gör det möjligt för människor att göra mer, hålla kontakten lättare och dela med sig mer av sina upplevelser. Mobilen har en enkel menystruktur med skarpa och tydliga ikoner som ger tillgång till de mest användbara funktionerna. Doro Liberto® 810:s ergonomiska design, mjuka hölje samt bekväma storlek och vikt gör att den kan hanteras med både självförtroende och lätthet.

De tre fysiska knapparna som finns på den främre skärmen differentierar mobilen ytterligare från andra liknande produkter. Knapparna möjliggör en snabbare åtkomst till funktioner och ger en taktil respons när man trycker på dem. Ett intelligent pekskärmstangentbord med SwiftKey®-teknologi, som är speciellt anpassat för äldre användare, lär sig nyanserna och preferenserna i den enskilde användarens språk.

Användarna kan också med fördel välja sina egna innehållsfunktioner i telefonen, med tillgång till Doros eget urval av de bästa apparna eller de som kan laddas ned från Google Play™. Operativsystemet är Android™ 4.1 med Doros egen programvara Doro Experience® installerad som användargränssnitt, vilket gör det möjligt för användaren eller användarens anhöriga att fjärrhantera innehållet i telefonen.

För mer information, vänligen kontakta:
Jérôme Arnaud, VD och koncernchef, Doro +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap. www.doro.com.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 september 2013, kl 08:00 CET.