Doro tar steget in på två östeuropeiska mobilmarknader genom produktsortimentet Primo™ by Doro

Lund, 2013-11-14 08:30 CET (GLOBE NEWSWIRE) --

Doro tar steget in på marknaden för mobiltelefoner i Tjeckien och stärker sin närvaro i Ungern genom att lansera produktsortimentet Primo™ by Doro. Den utökade geografiska närvaron sker i samarbete med O2 Telefónica i Tjeckien och med Telenor i Ungern. Lanseringen av Primo™ by Doro är en direkt effekt av förvärvet av IVS tidigare i år och syftar till att adressera lågprissegmentet på utvalda marknader.

”Återförsäljaravtalen för Ungern och Tjeckien är våra första för Primo™ by Doro utanför Tyskland, och vi är mycket glada över att få arbeta med två så etablerade operatörer som O2 och Telenor. Vi på Doro är mycket lyhörda för våra kunders behov och förutsättningarna på de olika marknaderna. Med detta produktsortiment är Doro väl förberett för att utöka vår ledande position i Europa”, säger Jérôme Arnaud, VD och koncernchef Doro i en kommentar.

Telenor Ungern erbjuder telefonen Primo™ 365 – en klassisk mobiltelefon med kamera med blixt. O2 Telefónica Tjeckien erbjuder telefonen Primo™ 413 – en vikbar telefon med kamera med blixt. Dessa lättanvända mobiltelefoner har utformats speciellt för människor som söker en enkel och stilren mobiltelefon till ett överkomligt pris, utan att tumma på kvaliteten. Telefonerna har stora knappar och display, snabbvalsminne och larmknapp för extra trygghet.

För mer information, vänligen kontakta:
Jérôme Arnaud, VD och koncernchef Doro, +46 (0) 46 280 50 05

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap.
www.doro.com.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 november 2013, kl 08:30 CET.