Doro utser Håkan Tjärnemo som ny CFO (finansdirektör)

Lund, 2013-04-16 08:00 CEST (GLOBE NEWSWIRE) --

Håkan Tjärnemo har fram tills nu varit CFO för det svenska tekniska konsultföretaget Epsilon och har tidigare haft motsvarande position på det noterade programvaruföretaget Telelogic.

"Vi ��r mycket nöjda med rekryteringen av Håkan Tjärnemo som CFO. Doro är inne i en expansiv fas och med Håkans erfarenhet av företag med en växande internationell verksamhet och förvärvsaktiviteter, är jag säker på att han har mycket att bidra med på vår resa", säger Doros VD och koncernchef Jérôme Arnaud i en kommentar.

Håkan Tjärnemo kommer att sitta i Doros koncernledning och efterträder Gunnar Modalen som varit interims CFO för Doro sedan oktober 2012.

Om Håkan Tjärnemo:
Håkan Tjärnemo har varit CFO för det tekniska konsultföretaget Epsilon mellan 2009 till 2012. Under denna tid växte Epsilon organiskt från knappt 1 miljard till drygt 2 miljarder kronor. I slutet på 2012 förvärvades Epsilon av ÅF och Håkan har varit delaktig i integrationsarbetet och haft tjänsten som CFO för ÅF Technology – den största divisionen inom ÅF.

Under perioden 1998 till 2008 tjänstgjorde Håkan som CFO på programvaruföretaget Telelogic. Även där var tillväxten god - från en försäljning på ca 100 miljoner till knappt 2 miljarder kronor med hög lönsamhet. Under 2008 förvärvades Telelogic av IBM för 5,2 Miljarder.

Doro AB är ett svenskt börsnoterat företag grundat 1974 i Lund. År 2007 lanserade de sin första enkla och användarvänliga mobiltelefon och är idag global marknadsledare inom denna kategori. Doros produkter och lösningar finns tillgängliga i över 30 länder på fem kontinenter och i utbudet ingår mobiltelefoner, applikationer och mjukvara, fast telefoni, telecare och lösningar inom mHealth. Företagets målsättning är att skapa förutsättningar för fler att anamma ny teknik och har genom åren tilldelats flera internationella priser och utmärkelser för både design och innovativ produktutveckling. 2012 omsatte Doro 837,5  Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Small-cap. www.doro.com.

Doro AB offentliggör denna information enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 april 2013, kl 08:00 CET.