Doro lanserar svenskdesignad smartphone för juniora seniorer

Nya Doro 8080 kombinerar elegant svensk design med användarvänlighet och funktioner speciellt framtagna för seniorer. Förutom en modern design har den nya telefonen bland annat ett intuitivt handlingsbaserat gränssnitt och en praktisk webbtjänst som gör det enkelt att anpassa telefonen efter användarens specifika behov.

År 2020 kommer en fjärdedel av Europas befolkning att vara 60 år eller äldre. En trend som ställer helt nya krav på modern teknik för att möta juniora seniorers olika preferenser och behov. Detta har Doro tagit fasta på och lanserar därför Doro 8080, en smartphone med hög kvalitet, prestanda och stilren design - som inte kompromissar på varken estetik eller smarta tjänster.

– Babyboomgenerationen har mycket specifika idéer om hur de vill fortsätta leva ett aktivt, modernt och självständigt liv. Doro 8080 riktar sig främst till juniora seniorer som värdesätter både design och prestanda som tar hänsyn till deras behov. Ingen, oavsett ålder, ska behöva begränsa sitt liv på grund av teknik, säger Carl-Johan Zetterberg Boudrie, VD och koncernchef för Doro AB.

Den ursprungliga idén till Doro 8080 var att utveckla en smartphone som kombinerar användarvänlighet med stilren svensk design. Den nya smartphonen är enkel att navigera och inkluderar även det omfattande servicepaketet MyDoro - en praktisk webbtjänst som gör det ännu enklare att hantera mobilens inställningar och innehåll. Androidupplevelsen blir ännu smartare tack vare Eva, det intuitiva och handlingsbaserade användargränssnittet som gör det enkelt att navigera i telefonen. Eva frågar användaren vad hen vill göra och genomför därefter en begäran baserat på svaret - en värdefull support, särskilt i kombination med Google Assistant.

Svensk design möter omfattande funktionalitet
Doro 8080 har en rad olika funktioner, anpassade efter juniora seniorers behov och anspråk.
Förutom att användaren kan anpassa ljudnivån, har Doro 8080 en stor och tydlig skärm med justerbar teckenstorlek, kontrast och ljusstyrka. Den har en integrerad kamera, fingeravtrycksläsare samt en kabelport för standarduttag för hörlurar. Dessutom erbjuder Doro 8080 sina användare tillgång till exklusiva tjänster som exempelvis Response by Doro®, en trygghetstjänst som gör att användaren vid nödsituationer enkelt kan ringa upp till ett förinställt telefonnummer, eller kopplas till en larmcentral.

Telefonen har en 5,7-tums skärm och en exklusiv CNC-aluminiumram som gör telefonen lätt men ändå robust. Baksidans matta yta ger ett bra grepp, och det speciella glaset – ett så kallat Dragontail Glass, är motståndskraftigt mot mindre repor. Knapparna är tydligt separerade och en speciell hemknapp ger användaren möjlighet att återgå till startmenyn med ett enda tryck. Batteriet laddas via en USB-C-anslutning.

Nya knapptelefoner
Förutom den nya smartphonen 8080 lanserar Doro även nya knapptelefoner i höst: Doro 6621, 7011 och 7031. Telefonerna har en modern design, stora och tydligt separerade knappar samt mjuka former som gör dem extra greppvänliga. Doros nya knapptelefoner riktar sig främst till aktiva seniorer och har tagits fram med hjälp av kontinuerlig forskning och undersökningar bland olika användare i målgruppen. Alla telefoner har en trygghetsknapp, GPS samt är anpassade för användare med hörapparat.

Doro 8080, 7031 och 6621 kommer att finnas till försäljning hos operatörer och återförsäljare i mitten av september 2019, medan Doro 7011 kommer i oktober 2019.

Doro 8080, 7031, 6621 och 7011 presenteras för första gången den 6 september 2019 på IFA-mässan i Berlin, i Doro-hallen 4.2 – 110.

Vägledande priser:
Doro 8080: 3995 SEK
Doro 7011: 1395 SEK
Doro 7031: 1595 SEK
Doro 6621: 1595 SEK

För ytterligare information, bilder och tester, vänligen kontakta:
Fannie Friberg, Spotlight PR
fannie.friberg@spotlightpr.se
073 532 49 78

Doro AB utvecklar telekomprodukter och tjänster för seniorer så att de kan leva ett fullt och rikt liv. Förutom positionen som global marknadsledare i sin kategori - telekom för seniorer - erbjuder Doro även en bred portfölj av produkter och tjänster för trygghets- och omsorgslösningar. Dessa smarta lösningar är skräddarsydda för seniorers och funktionshindrades specifika behov, bidrar även till att koppla ihop generationer digitalt och skapa en trygg och självständig tillvaro i det egna hemmet. Doro är ett svenskt publikt bolag och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Nordiska listan, Small Cap. 2018 uppgick nettoomsättningen till 1 906 miljoner kronor (186 miljoner euro). Besök Doro på www.doro.se