Doro lanserar världens enklaste mobiltelefon

Doro lanserar världens enklaste mobiltelefonMed endast sju knappar sätter Doro HandlePlus 324gsm en ny standard förbegreppet användarvänlighet. Doro HandlePlus 324gsm är Doros första GSM-telefonoch är särskilt framtagen för äldre människor som lider av någon form avfunktionshinder, som till exempel fingerfärdighetsproblem eller dåligt minne.Mer än 4 av 10 äldre människor upplever problem med att hålla och greppa tag isaker, och nästan 1 av 10 lider av dåligt minne. Något som innebär att äldresällan har samma förutsättningar som övriga konsumenter. Trots detta så är deflesta mobiltelefoner små med minimala knappar och fullmatade med avanceradefunktioner. Genom lanseringen av Doro HandlePlus 324gsm, går Doro nu i motsattriktning. Doro HandlePlus 324gsm är utrustad med endast sju knappar och är detperfekta alternativet för användare med begränsad handfunktionalitet. - Det här är förmodligen den enklaste mobiltelefonen i världen. Den erbjuder femförprogrammerade nummer, har en ergonomiskt utformad design och ett attraktivtpris. Doro HandlePlus 324gsm passar perfekt in i vår produktutvecklingsstrategiför Doro Care Electronics, som fokuserar på att utveckla produkter som får äldremänniskor att känna sig trygga i sin vardag, säger Jérôme Arnaud, ansvarig förCare Electronics på Doro.Doro HandlePlus 324gsm förprogrammeras direkt i samband med köp eller genom attanvända en annan mobiltelefon. Telefonen är olåst, vilket innebär att det gåratt använda sig av i princip vilken operatör som helst. Genom ett enkelt tryck på någon av de fem minnesknapparna, så möjliggör DoroHandlePlus 324gsm extremt enkla telefonsamtal. På så sätt skapas också en känslaav trygghet för användarna, även om några akuta problem skulle uppstå. Andrafunktioner och tillbehör som medföljer mobiltelefonen är inbyggdhögtalartelefon, vibrator, samt hörlurar och nackband för bekväm användning.Vikten är låga 60 gram, inklusive batteri. Doro HandlePlus 324gsm säljs via specialåterförsäljare som vänder sig mot äldremänniskor med funktionshinder. Priset är cirka 1 000 kronor.Läs mer om Doro Care Electronics och produktsortimentet på www.doro.se. Försnabb nedladdning av bilder klicka här.För ytterligare information vänligen kontakta:Fredrik Forssell, Marknadschef på Doro, telefon 046 280 50 80, e-postfredrik.forssell@doro.comJérôme Arnaud, Managing Director, Care & Business Electronics Divison, telefon+33 1 30 07 17 01, e-post jerome.arnaud@doro.com För produkttester vänligen kontakta:Jonas Lidheimer, Sund Kommunikation, e-postjonas.lidheimer@sundkommunikation.se, mobiltelefon 0739 62 02 92Om DoroMed över 30 års erfarenhet inom telefoni kännetecknas Doro idag av innovativaoch användarvänliga konsumentelektronikprodukter. Verksamheten omfattas avutveckling, marknadsföring och försäljning av ett brett produktsortiment inomfyra business units; Home Electronics, Luba Sports Electronics, BusinessElectronics och Care Electronics. Bolagets produkter säljs i över 30 ländervärlden över via en rad återförsäljare, däribland elektronikbutiker,onlinebutiker och sportbutiker. 2006 omsatte bolaget 433 MSEK. Doro-aktien ärnoterad på Stockholmsbörsen, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro påwww.doro.com